skip to Main Content

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

یخ زدن کمپرسور سردخانه و چیلر ها می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. متاسفانه این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که مشکلی در سیستم شما به وجود آمده است. بنابراین اگر چنین هشداری را نادیده بگیرید حتی می تواند در نهایت به سوختن کمپرسور  و تعمیر سردخانه شما ختم شود. ما در این مقاله به بررسی علت یخ زدن کمپرسور سردخانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: علت برفک زدن یخچال بدون برفک یا نوفراست

کارکرد کمپرسور

در صورتی که گرد و خاک بر روی لوله های اواپراتور که وظیفه تبادل حرارت با محیط را دارند جمع شوند این مسئله باعث خواهد شد که به سیستم فشار بیشتری برای خنک سازی وارد شود، در نتیجه باعث می شوند که اواپراتور یخ بزند

نحوه کارکرد کمپرسور

کمپرسور، قلب تپنده یک سیستم تبریدی خنک‌کننده است؛ می‌تواند با به وجود آوردن فشار در سیستم، ماده خنک‌کننده و مبرد را به گردش دربیاورد. برای دارا بودن عملکرد مناسب، در قسمت خروجی اواپراتور و ورودی کندانسور قرار می‌گیرد، تا بتواند مبرد را در هنگام عملکرد صحیح سیستم به حرکت دربیاورد.

زمانی که کمپرسور شروع به کار می‌کند، ماده مبرد که فشار پایینی دارد را از اواپراتور می‌گیرد. ماده مبردی که از اواپراتور مکیده می‌شود، درواقع حامل گرمای جذب شده از سردخانه است و باید به نحوی این انرژی به محیط بیرون منتقل شود. اما تبادل گرما زمانی اتفاق می‌افتد که دمای گاز از دمای محیط بیش‌تر باشد.

کمپرسور با کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار گاز می‌شود و در نتیجه دمای گاز نیز افزایش پیدا می‌کند. پس از افزایش دمای ماده مبرد، کمپرسور به عنوان یک پمپ عمل کرده و این گاز گرم را به کندانسور می‌فرستد تا در آن‌جا دمای آن کاهش پیدا کند.

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

  • آلودگی لوله ها

در صورتی که گرد و خاک بر روی لوله های اواپراتور که وظیفه تبادل حرارت با محیط را دارند جمع شوند این مسئله باعث خواهد شد که به سیستم به فشار بیشتری برای خنک سازی وارد شود، در نتیجه باعث می شوند که اپراتور یخ بزند. بنابراین باید این لوله ها به صورت دوره ای پاکسازی شوند تا تبادل گرما به خوبی صورت گیرد؛ در غیر این صورت ممکن است لوله ها یخ بزند.

  • عدم گردش سریع آب

در صورتی که آب در گردش نباشد باعث برگشت مایع و یخ زدگی کمپرسور می شود. بنابراین حتماً باید به وسیله فلوسوئیچ و یا سوئیچ اختلاف فشار صحت جریان آب در داخل دستگاه کنترل گردد.

  • سوختن فن اواپراتور سردخانه

در صورتی که جریان هوا به طور صحیح در سردخانه‌ها گردش نداشته باشد، مانند گردش آب می‌تواند باعث عدم تبخیر آب و یخ زدن کمپرسور سردخانه شود. به دلایلی مانند کثیف بودن کویل حرارتی سردخانه، عدم تخلیه درست آب، عدم کارکرد صحیح هیتر برقی و … این موارد ممکن است ایجاد شود. در صورت یخ زدن کمپرسور سردخانه باید این موارد بررسی شود و در صورت وجود نقص رفع گردد.

  • دمای محیط و خرابی ترموستات

در صورتیکه ترموستات به درستی کار نکند ممکن است سیستم به طور دائم روشن باشد و  بنابراین ممکن است زمانی که به دمای مطلوب برسد خاموش نگردد؛ بنابراین اواپراتور ممکن است یخ بزند. همچنین دمای محیط و داخل چرخه نیز در یخ زدگی لوله های اواپراتور می تواند تاثیر بگذارد.

شارژ مناسب مبرد

در زمان هایی که دمای هوا کاهش و بار حرارتی روی سیستم برودتی کاهش می یابد؛ می تواند ایجاد وضعیتی نماید که در خروجی اواپراتور مبرد مایع داشته به وجود آید و موجب یخ زدگی کمپرسور سردخانه یا چیلر می گردد

  • عدم شارژ متناسب مبرد

این مساله به خصوص در سیستم هایی که به جای شیر انبساط از لوله های مویین استفاده می‌کنند خصوصاً کولرهای گازی و یخچال ها بسیار به چشم می خورد. بنابراین باید به وسیله سنجش وزن مبرد میزان شارژ گاز تعیین و اصلاح گردد.

همچنین از آنجایی که ماده مبرد در یک چرخه بسته حرکت می کند نباید به جز در موارد خاصی مانند نشتی سیستم تعویض کرد. چرا که ممکن است باعث نشتی این ماده در سیستم شود.

گاهی اوقات در صورتیکه این نشتی ها نادیده گرفته شود و سیستم بدون شارژ کافی ماده مبرد راه‌اندازی گردد، فشار مضاعفی بر روی قطعات مختلف سیستم وارد کرده و با توان بالاتری کار می‌کنند که در نتیجه چنین اتفاقی یخ زدن اواپراتور اتفاق می‌افتد.

  • سرد شدن و کاهش فشار در کندانسور

در زمان هایی که دمای هوا کاهش و بار حرارتی روی سیستم برودتی کاهش می یابد؛ می تواند ایجاد وضعیتی نماید که در خروجی اواپراتور مبرد مایع داشته به وجود آید و موجب یخ زدگی کمپرسور سردخانه یا چیلر می گردد. با تنظیم کردن ترموستات، فن، برج خنک کننده و کنترل کارکرد فن های کندانسور هوایی با کلید های کنترل کننده، می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

تعمیر سردخانه

بیشتر بدانید: رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

تعمیر سردخانه

سردخانه بدلیل اهمیت اقتصادی که دارد، می تواند مستلزم هزینه بسیاری باشد، ولی باید بدانید که این هزینه ها در واقع نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود. شما حتما لازم است تا با تعمیرکار سردخانه مجرب و متخصص همکاری داشته تا با اطمینان خاطر سرمایه خود را به وی بسپارید، تهران سرویس با کادری متخصص و با تجربه، ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه های مختلف کار سردخانه می باشد.

تعمیرکار سردخانه و سرویس کار سردخانه این شرکت همگی از تجربه کاری مناسب و تخصص مرتبط برخوردار بوده و توانایی عیب یابی به موقع و رفع عیب دقیق را دارا می باشند.

تهران سرویس با دارا بودن تجربه کافی در ساخت و تعمیر تمامی سردخانه ها آمادگی ارائه خدمات ، تعمیرات ، نگهداری تجهیزات برودتی و سرویس دهی به تمامی سردخانه داران محترم می باشد .برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top