skip to Main Content

ساخت سردخانه خرما

همان طور که می دانید خرما را نمی توان برای مدت زیادی بیرون از سردخانه نگهداری نمود. خرما میوه بسیار قوی و پر خاصیت هست که در تمام نقاط مختلف جهان شناخته شده و پرمصرف میباشد. بنابراین هر جایی که صحبت از تولید و پرورش خرما به زبان می‌آید مانند ایران نیاز مبرم به ساخت سردخانه خرما را نمی‌توان و نباید از نظر دور انداخت.

در صورت نگهداری خرما در سردخانه، می توانیم میزان ماندگاری آن را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهیم و با این افزایش نرخ ماندگاری، خواهیم توانست خرمای خود را جهت ورود به بازار هایی که فاصله کمتری با محل مورد نظر دارند آماده کنیم.

بیشتر بدانید:ساخت سردخانه صنعتی

دمای سردخانه

تغییرات دمایی سردخانه خرما باید به طور کامل تحت کنترل باشد. پایین رفتن دما همان اندازه بد است که بالا رفتن دما می‌تواند نامطلوب ارزیابی شود

شرایط نگهداری در سردخانه خرما

1- کنترل دمای سردخانه
میوه خرما دارای رطوبت قابل ملاحظه می باشد بنابراین بالا رفتن دما از ۵ درجه سانتیگراد عملاً احتمال گندیدگی آن را افزایش خواهد داد. تغییرات دمایی سردخانه خرما باید به طور کامل تحت کنترل باشد. پایین رفتن دما همان اندازه بد است که بالا رفتن دما می‌تواند نامطلوب ارزیابی شود.

نخستین عاملی که در عملکرد سیستم تبریدی اثر می گذارد دما می باشد. طبیعتاً سیستمی که ظرفیت سرماسازی بالایی نداشته باشد و یا نتواند دمای مورد نظر و مناسب سردخانه خرما را تعیین نماید؛ هم شما را وادار به تعمیر سردخانه کرده و هم می تواند منجر به وارد آمدن آسیب جدی به محصول مورد نظر شما نماید که تغییر رنگ خرما کمترین آسیب آن است .

2- تهویه مناسب
تامین گردش هوای مطلوب برای سردخانه خرما مورد بسیار مهم دیگری می باشد که باید به آن توجه شود. گردش هوای تازه و خنک در بین قفسه ها در سردخانه باید جریان داشته باشد تا یک وضعیت با ثبات و پایداری را ایجاد کند. یک فاکتور بسیار مهم در این مورد سرعت گردش هوای خنک در داخل سوله است، که در ثابت نگه داشتن دامنه دمایی نقش بسیار مهمی دارد.

3- چیدمان مناسب
داشتن چیدمان مناسب و رعایت فاصله گذاری بین تمام محصولاتی که در سوله انبار خواهد شد می تواند به شما کمک کند تا بتوانید محصول مورد نظر خود را در شرایط مناسب و در مدت زمان طولانی آن را نگهداری کنید، بدون آنکه محصول شما دچار گندیدگی شده باشد و از بین برود.

چیدمان محصول در سردخانه خرما باید بیشتر از هر محصول دیگری مهم باشد شاید چیدمان غلط محصول حتی اگر آسیب فیزیکی به میوه آسیب‌پذیری مانند خرما وارد نکند اما به احتمال فراوان زمان لازم برای افت دمای محصول و کیفیت گردش هوای تازه و خنک را با اشکال روبرو خواهد کرد. بنابراین لازم است که در ساخت سردخانه خرما به مقوله نحوه چیدمان نیز توجه ویژه کرد.

چیدمان خرما

چنانچه رطوبت اولیه محصول بیشتر از ۲۰ درصد باشد قبل از ارسال به سوله سردخانه باید توسط عملیات رطوبت گیری رطوبت آن را به اندازه مناسب کرد

4- رعایت فاکتور های بهداشتی
همانطور که می‌دانیم سردخانه مواد غذایی و میوه باید از استانداردهای بهداشتی بالایی برخوردار باشند چرا که مستقیماً با سلامت انسانها در ارتباط هستند و خرما نیز به مراتب از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و نیازمند مراقبت بیشتری می باشد به همین دلیل محیط می بایست عاری از حضور میکروب و حشرات باشد و به طور مستمر مورد کنترل قرار گیرد.

5- زمان
یک شاخص کلیدی که در ساخت سردخانه خرما باید مدنظر قرار گیرد زمان باشد. در واقع مدت زمانی که محصول مورد نظر لازم است پیش از ارسال در سوله سردخانه نگهداری شود و از آن با عنوان حداکثر بازه نگهداری مجاز یاد می‌شود، مقوله بسیار مهمی است. چرا که تعدادی از این زمان ممکن است عملکرد سیستم تبرید را معکوس نماید.

بیشتر بدانید:رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

زمان نگهداری

نکاتی که باید رعایت شود

  • بهترین زمان برای نگهداری خرما در سوله سردخانه زمانی است که رطوبت محصول بین ۱۰ الی ۱۵ درصد باشد
  • چنانچه رطوبت اولیه محصول بیشتر از ۲۰ درصد باشد قبل از ارسال به سوله سردخانه باید توسط عملیات رطوبت گیری رطوبت آن را به اندازه مناسب کرد
  • خرما بر سه نوع نرم، نیمه خشک و خشک است که در بیشتر مواقع تنها نوع اول آن یعنی نرم نیاز به ذخیره سازی در سردخانه دارد
  • خرما را زمانیکه به رنگ بین کهربایی و قهوه ای تیره در می آید می بایست برای ارسال به سردخانه آماده کرد
  • محیط سردخانه باید از عایق بندی مناسب برخوردار باشد که هیچ‌گونه تبادل دمایی با محیط بیرون برقرار نکند. سردخانه مناسب باید نور کافی و مراقبت‌های دائمی داشته باشد

ساخت سردخانه خرما طبیعتاً مناسب ترین فضا برای نگهداری میان مدت و بلند مدت خرما محسوب میشود. سردخانه خرما باید یک محیط ایزوله و عاری از هرگونه تبادل دمایی و هوایی با محیط بیرون داشته باشد در کمترین فاصله ممکن از نخلستان ها قرار گیرد.

تهران سرویس با داشتن تجربه طولانی در ساخت سردخانه با اهداف مختلف آماده خدمت رسانی سریع و ارزان به همه مشتریان عزیز و فعالان صنعت در عرصه تولید خرما در کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top