skip to Main Content

رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

استفاده از سردخانه های صنعتی روشی برای نگهداری محصولات مختلف در مقیاس بزرگ و حجم بالا است این سردخانه ها در صنایع مختلفی چون غذایی، داروسازی، شیلات، کشاورزی، بیمارستان ها و هتل ها کاربرد دارد.

سردخانه های صنعتی

سردخانه ها در واقع نتیجه پیشرفت تکنولوژی در زمینه روشهای نگهداری مواد مختلف به ویژه مواد غذایی هستند. برای ساخت آنها از مصالح مختلفی استفاده می شود. اما بهترین و جدیدترین آن ها استفاده از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری است. مکانیسم همه سردخانه ها سرد سازی مواد غذایی از طریق خروج گرما و رسیدن به تعادل دمایی با آنهاست.

بسته به نوع کالا به دما های مختلفی برای خنک سازی مواد غذایی نیاز است. اما به طور کلی سردخانه های صنعتی به دو دسته سردخانه های زیر صفر و بالای صفر تقسیم بندی می شود.

 نگهداری و کنترل شرایط سردخانه ها اهمیت زیادی دارد. زیرا به وجود آمدن یک نقص فنی کوچک می تواند منجر به ایجاد خسارات مالی چشمگیر شود. در این مقاله قصد داریم تا رایج‌ترین مشکلاتی که در سردخانه های صنعتی اتفاق می‌افتد را  همراه با علت رخداد آنها توضیح دهیم.

 

یخ زدن جداره های سردخانه های صنعتی 

سردخانه های صنعتی

یخ زدن جداره ها در سردخانه های صنعتی مشابه برفک زدن یخچال های خانگی است. علت یخ زدن جداره ها، نفوذ هوای مرطوب به درون فضای سردخانه است. این هوا به دلیل گرم بودن حاوی رطوبت بالا است. سرمای سردخانه، ظرفیت هوا را برای نگهداری رطوبت کاهش می دهد و رطوبت به شکل قطرات مایع روی جداره ها می نشیند. در مرحله بعدی سرمای بیشتر باعث یخ زدن این قطرات روی جداره ها می شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عایق‌بندی سردخانه نسبت به نفوذ هوا و رطوبت ضعیف باشد. بنابراین با یک عایق بندی مناسب و قوی برای کف، دیواره ها و سقف سردخانه می توان تبادل جریان هوا میان سردخانه با محیط خارج را کنترل کرد.

 

  پوسیده شدن جداره ها

پوسیده شدن جداره های نیز از رایج ترین مشکلات سردخانه های قدیمی است. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یک دلیل آن این است که سردخانه به بخار شکن مجهز نشده باشد و یا نصب آن نامناسب و اشتباه صورت گرفته است. دلیل دیگر نفوذ رطوبت به درون روکش های چوبی و عدم ایزوله سازی مناسب است. بهترین متریال برای عایق بندی سردخانه استفاده از ساندویچ پانل ها در هنگام ساخت است.

 

 رشد کپک روی دیوار سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی

مشکلی که در اغلب سردخانه های صنعتی با عایق بندی ضعیف رخ می دهد، رشد کپک به دلیل نفوذ هوا و رطوبت به درون سردخانه است. در این حالت استفاده از یک عایق بندی قوی می تواند به حل این مشکل کمک کند. حتی اگر عایق‌بندی هم قوی باشد اما رعایت نکردن نکات بهداشتی و نظافت به موقع سردخانه می تواند منجر به رشد کپک و قارچ  شود. لازم است برای نظافت سردخانه ها یک برنامه شست و شو دوره ای تدوین کنید. در این برنامه علاوه بر نظافت دیوارها و کف، نقاط کور نظیر گوشه ها، پشت قفسه ها و زیر پالت ها را نباید فراموش کنید.

 

چکه کردن سقف

 یکی دیگر از پیامدهای نصب نامناسب بخار شکن در فضای داخلی سردخانه چکه کردن سقف است. عایق بندی مناسب و نصب بخار شکن، از نفوذ هوای مرطوب به درون سرد خانه جلوگیری می کند. همچنین می توانید از ساندویچ پانل های سقفی برای پوشش و عایق بندی استفاده کنید.

 

 بوی نامطبوع سردخانه های صنعتی 

سردخانه های صنعتی

از دیگر رایج ترین مشکلات سردخانه ها بوی نامطبوع به دلیل وجود گاز اتیلن و دی اکسید کربنی است که از مواد غذایی در حال فساد ساطع می شود. اگر مقدار این گازها افزایش پیدا کند، این بوی نامطبوع  کاملا محسوس خواهد شد. این مشکل به خصوص در مورد سردخانه های صنعتی که مواد غذایی و کشاورزی را نگهداری می کنند رایج است. راهکاری که برای حل این مشکل وجود دارد، استفاده از فن های قوی برای تهویه هوای درون سردخانه و دوم خارج سازی سریع مواد غذایی فاسد شده است.

 

تعمیر سردخانه های صنعتی

سردخانه های صنعتی

اگر نصب و راه اندازی سردخانه ها صحیح انجام شده باشد و همچنین به درستی نگهداری شوند، به ندرت شاهد مشکلات فوق در آنها خواهیم بود. اما مشکلات سردخانه ها تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. در مواردی نیز به دلیل نقص فنی ممکن است سردخانه خاموش شود و یا دمای تنظیم شده تغییر کند.

 در این صورت لازم است تا هر چه سریعتر از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بررسی تجهیزات سرد خانه استفاده کنید. در غیر این صورت هر اندازه که از زمان رخداد نقص فنی زمان بگذرد، به ضرر و زیان های وارده می افزاید. اگر از سرویس دهی دوره ای تجهیزات سردخانه شما مدت زمان زیادی گذشته است و یا اینکه دچار نقص فنی شده است با شماره های درج شده در وبسایت تهران سرویس تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top