skip to Main Content

علت برفک زدن یخچال بدون برفک یا نوفراست

به طور کلی یخچال ها به دو دسته یخچال های قدیمی با برفک و یخچال های جدید نوفراست بدون برفک تقسیم بندی می شوند. برفک زدن یخچال امری شایع در یخچال های قدیمی است. اما اگر یخچال های جدید نوفراست دچار برفک شوند قضیه دیگر فرق می کند. در هر صورت ما دلایل برفک زدن زود هنگام یخچال های قدیمی و همچنین علت برفک زدن در یخچال های جدید بدون برفک یا نوفراست را در این مقاله با هم بررسی می کنیم.

بیشتر بدایند: رایج ترین مشکلات یخچال و فریزر

برفک چیست؟

برفک زمانی به وجود می آید که هوای درون یخچال مرطوب شود. سپس این رطوبت در اثر تماس با سرمای داخل یخچال دچار میعان شده و به شکل قطرات شبنم روی سطح می نشیند. این قطرات شبنم در ادامه با از دست دادن گرمای بیشتر تبدیل به برفک می شود.

البته باید به این نکته دقت کنید که چه یخچال های قدیمی و چه یخچال های بدون برفک نوفراست، به خودی خود هیچ گونه رطوبتی تولید نمی کنند. این رطوبت زمانی وارد یخچال می شود که هوای گرم و مرطوب محیط خارج در اثر باز شدن مداوم درب یخچال از خارج به درون کابین داخلی یخچال نفوذ کند. همچنین میوه و سبزیجاتی نگهداری شده در یخچال نیز در اثر تنفس رطوبت تولید می کنند.

 

علت برفک زدن یخچال

نامناسب بودن محل یخچال

برفک زدن یخچال

 اگر یخچال در محیط مرطوب قرار بگیرد، باز و بسته کردن درب یخچال حتی در دفعات کم نیز منجر به برفک زدن شدید یخچال می شود. برای مثال اگر آشپزخانه در مجاورت درب حمام باشد و یا اینکه اجاق گاز در مجاورت یخچال قرار گرفته باشد. مخصوصا اگر که سماور روی اجاق همواره روشن باشد، در این شرایط بخار ناشی از پخت و پز سبب تبدیل آشپزخانه به محیطی با رطوبت بالا می شود. در چنین شرایطی برفک زدن یخچال ها چه از نوع قدیمی و چه از انواع نوفراست بدون برفک حتمی است.

 

 عایق بندی نامناسب یخچال

برفک زدن یخچال

عایق بندی یخچال با استفاده از تسمه لاستیکی درب یخچال تامین می شود. اگر تنها گوشه ای از این تسمه دچار پارگی و یا تغییر شکل شده باشد، کارایی خود را از دست می دهد. در این صورت هوای گرم و مرطوب محیط خارج به راحتی به درون یخچال نفوذ می کند. پس اگر یخچال شما دچار برف زدگی شد، اولین کاری که باید انجام دهید چک کردن نوار لاستیکی درب یخچال و در صورت معیوب بودن تعویض آن است.

بایستی بدانید که خراب بودن نوار لاستیکی درب یخچال نه تنها موجب برفک زدن یخچال های قدیمی و نوفراست می شود، بلکه باعث کارکرد مداوم کمپرسور، کاهش عمر مفید آن و افزایش مصرف برق و هزینه ها می شود.

 

 برفک زدن یخچال های قدیمی

برفک زدن یخچال

 همانطور که گفتیم برفک زدن یخچال های قدیمی امری رایج است. زیرا این یخچال ها مجهز به سیستم‌های نوفراست (برفک زدا) نیستند. اما گاهاً مشاهده می‌شود که یخچال های قدیمی زود به زود دچار برفک می شوند.

علت آن است که در یخچال های قدیمی، صفحه خنک کننده تریزون داخل یخچال قرار گرفته است که با سرد شدن آن کابین داخل یخچال خنک می شود. اگر از محل نصب مناسب یخچال و همچنین سالم بودن نوار لاستیکی درب آن مطمئن هستید، علت آن می تواند خرابی ترموستات یخچال باشد. زیرا در صورت کار نکردن ترموستات، کمپرسور بطور مداوم کار می کند و سرمای بیش از حد تولید می شود. سرمای بیشتر به معنای کاهش ظرفیت هوا برای نگهداشت رطوبت و در نتیجه برفک زدن بیشتر است.

نکته: برای برفک زدایی یخچال های قدیمی از ابزار نوک تیز استفاده نکنید. پس از خاموش کردن یخچال اجازه دهید تا برفک به آرامی ذوب شده، سپس با دست آن را جدا کنید و در نهایت کابین یخچال را با دستمال خشک کنید.

بیشتر بدانید: چیلر تراکمی چیست؟

یخچال های کمبی

برفک زدن یخچال

یخچال های کمبی یا نیمه نوفراست مدل هایی هستند که در آنها فریزر در قسمت پایین و یخچال در قسمت بالا قرار دارد. در این مدل ها صفحه تریزون یا خنک کننده در انتهای یخچال و پشت صفحه پلاستیکی کابین قرار گرفته است. هرگاه رطوبت هوای داخل یخچال بالا برود، این رطوبت به شکل قطرات آب به انتهای دیوار می چسبد و یخ می زند. اما با قطع شدن کار کمپرسور و استراحت موتور، رطوبت یخ زده آب شده و از مسیر طراحی شده یعنی سوراخ کف ناودونی به کاسه روی موتور هدایت می شود. در آنجا این رطوبت تبخیر شده و باعث خنک شدن موتور می شود.

 اما اگر حجم رطوبت جذب شده در انتهای دیواره بیشتر شود به صورت یک توده یخ در می آید. علت آن نیز می تواند به نصب نامناسب یخچال، خراب شدن نوار لاستیکی درب یخچال و یا خرابی ترموستات باز گردد. برای عیب یابی این مدل ها بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

بیشتر بدایند: رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

 یخچال های نوفراست

برفک زدن یخچال

در یخچال های بدون برفک نوفراست، دیگر خبری از صفحه خنک‌ کننده تریزون نیست. بجای آن لوله های خنک کننده اواپراتور در  پشت صفحه انتهایی یخچال فریزر نصب شده‌ است. سرمای تولید شده، توسط فن به داخل کابین یخچال هدایت می شود. در این مدل از یخچال ها نیز رطوبت درون یخچال روی لوله های اواپراتور می نشیند و یخ می زند. اما در کنار آنها  یک المنت نصب شده است. با صادر شدن دستور ذوب برفک از برد الکترونیکی، این المنت هر چند ساعت یک بار روشن شده و برفک ها را آب می کند. این آب نیز از مسیر تخلیه به کاسه روی موتور یخچال هدایت می شود.

اما اگر حجم برفک تشکیل شده روی اواپراتور زیاد باشد، سرمای کافی درون یخچال فریزر تولید نمی شود. علت آن می تواند خرابی نوار لاستیک درب یخچال، خرابی سنسور دیفراست، خرابی ترموفیور، خرابی المنت و یا برد الکترونیکی باشد. در اینگونه موارد معاینه یخچال های نوفراست توسط تعمیرکار حرفه ای و مجرب ضروری است.

 

 تهران سرویس

برفک زدن یخچال

 تهران سرویس مرکز تخصصی تعمیر انواع لوازم و تجهیزات سرمایشی چون سردخانه ها و یخچال های صنعتی، یخچال فریزرهای خانگی، چیلرها و کولرهای گازی است. این مرکز با در اختیار داشتن کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه در زمینه انواع خدمات سرویس دهی، عیب یابی و تعمیر لوازم و تجهیزات سرمایشی با شما همکاری می کند. برای ارتباط می توانید با شماره های درج شده در سایت تهران سرویس تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top