skip to Main Content

ساخت سردخانه صنعتی

در ساخت سردخانه صنعتی میتوان از سالنهای یک مداره در واقع یعنی یکی از دو حالت سردخانه بالای صفر یا سردخانه زیر صفر و همچنین سالن دومداره یعنی هر دو حالت بالای صفر و زیرصفر استفاده کرد.

سردخانه هایی که ظرفیت بارگیری بیشتر از 2000 تن را داشته باشند، جز سردخانه های صنعتی به شمار می آیند. این سردخانه ها جهت نگهداری محصولات غذایی مانند سردخانه میوه جات ، سردخانه گوشت،  سردخانه مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت بارگیری این سردخانه باید به چندین سالن مختلف تقسیم شوند.

بیشتر بدانید: رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

ساخت سردخانه

در سردخانه دومداره باید توجه داشت بایستی پس از تخلیه سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر) در یکی از این حالات و تغییر به حالت دیگر (بالای صفر یا زیر صفر) اتاق سردخانه را با مواد نانو ضدعفونی و شستشو کرد که پس از بارگیری مجدد باعث بو گرفتن محصول جدید نشود

انواع سردخانه های صنعتی

سردخانه های صنعتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
1- سردخانه بالای صفر
2- سردخانه زیر صفر صفر
3-  سردخانه دو مداره

1- سردخانه بالای صفر

این نوع سردخانه ها عموماً برای نگهداری میوه های تازه، خشک، سبزیجات،صیفی جات و دانه های روغنی و خشکبار با دمای بین ۰ تا ۵ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می گیرند.

البته باید افزود که این سردخانه ها معمولاً در مکان هایی که فاصله کمی تا باغ های میوه یا یک محصول خاص که نیاز به نگهداری در سردخانه بالای صفر دارد ساخته می شوند.

2- سردخانه زیر صفر

این نوع سردخانه ها برای نگهداری محصولات پروتئینی مانند ماهی، میگو، مرغ و گوشت قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً در نزدیکی کشتارگاه های دام و طیور ساخته می شود.

قبل از ورود محصولات گوشتی به این نوع از سردخانه های صنعتی زیر صفر، لازم است دمای محصول را تا -۱۸ درجه سانتیگراد توسط تونل انجماد کاهش داده شود و سپس جهت نگهداری به سردخانه منتقل کرد.

3- سردخانه دو مداره

سردخانه دو مداره، سردخانه ایست که قابلیت عملکرد هردو حالت سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر را داراست.
در سردخانه دومداره باید توجه داشت پس از تخلیه سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر) در یکی از این حالات و تغییر به حالت دیگر (بالای صفر یا زیر صفر) اتاق سردخانه را با مواد نانو ضدعفونی و شستشو کرد، که پس از بارگیری مجدد باعث بو گرفتن محصول جدید نشود.
سردخانه دو مداره در مواردی که پتانسیل نگهداری محصولات مختلف در فصل‌های مختلف سال وجود داشته باشد ساخته می شود.

 Construction of cold storage

 

سیستم دیگری که باید در ساخت سردخانه در نظر گرفته شود،سیستم کنترل میزان رطوبت است. در صورتی که رطوبت محیط برای محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها به طور مناسب تنظیم نشده باشد، سبب چروک شدن سطح میوه‌ها و افت کیفیت آن‌ها میشود

بررسی فضا و مکان مورد نیاز

شرایط آب و هوایی از نکات مهم در ساخت یک سردخانه می‌باشد؛ چرا که حداقل و حداکثر دمای محیطی آن منطقه در انتخاب تجهیزات برودتی بسیار تعیین کننده است.

همین همچنین باید بررسی کرد که سردخانه مورد نیاز شما در یک فضای باز ساخته خواهد شد یا در یک محیط بسته مانند سوله. مقدار حجم ثابت روزانه در سردخانه چقدر می باشد و در طول روز قرار است چه حجمی از محصولات وارد و خارج سردخانه شوند.

تجهیزات مکانیکی ساخت سردخانه صنعتی

  1. کمپرسور
  2. کندانسور
  3. اواپراتور
  4. تجهیزات خط مایع
  5. خط مکش و خط تخلیه

تجهیزات ساخت سردخانه

بیشتر بدانید: چیلر تراکمی چیست؟

نکات مهم در ساخت سردخانه صنعتی

  1. در صورتی که محصولات مورد نگهداری شما در داخل سردخانه نیازمند دمای بالا است می توانید از سردخانه هایی که برای نگهداری محصولات در دمای زیر صفر درجه را دارند استفاده کنید. اما باید بدانید که عکس این قضیه امکان‌پذیر نیست
  2. کندانسور در سردخانه وظیفه خنک کردن نیتروژن برگشتی را دارد. در صورتیکه سردخانه شما در موقعیت مناسبی از لحاظ فضای مورد نظر قرار نگرفته باشد نور خورشید تابیده شده فرایند خنک کردن سردخانه را دچار مشکل خواهد کرد. و شما نیاز به تعمیر سردخانه خواهید داشت. بنابراین در زمان تاسیس سردخانه حتماً به این نکته توجه کنید
  3. در صورت قطع بودن جریان برق و انرژی؛ برق اضطراری باید به سرعت تامین شود تا روند سرد کردن مواد غذایی داخل سردخانه با اختلال روبرو نشود
  4. بهترین راهکار برای تامین برق مورد نیاز سردخانه ژنراتورهای با توان ۴۸۰ کیلو وات هستند که می توان این ژنراتورها را در محوطه و یا داخل اتاق کنترل نصب کرد
  5. سیستم دیگری که باید در ساخت سردخانه در نظر گرفته شود،سیستم کنترل میزان رطوبت است. در صورتی که رطوبت محیط برای محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها به طور مناسب تنظیم نشده باشد سبب چروک شدن سطح میوه‌ها و افت کیفیت آن‌ها میشود

در ساخت سردخانه صنعتی باید به مواردی مانند مشخصات سرمایه گذاری طرح، محل احداث، ظرفیت و نوع کاربری سردخانه توجه شود. همچنین بهترین شرکت برای انجام چنین کاری، شرکتی است که از تیم فنی و اجرایی مجرب برخوردار بوده و امکان تامین قطعات و تجهیزات از بهترین برندها را دارا می باشد.

تهران سرویس با بهره گیری از تکنسین های مجرب و کار آزموده دارای تجربه ای  ۱۵ ساله در زمینه تعمیر و نصب لوازم برودتی خانگی و صنعتی می باشد. تمامی خدمات در تهران سرویس با ضمانت 3 ماهه می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top