skip to Main Content

تعمیر کمپرسور سردخانه

همانطور که می دانیم کمپرسور قلب سیستم سردخانه و قسمت اصلی آن می باشد. کمپرسورها به عنوان سیستم اصلی سردخانه ها گاهی دچار خرابی ها و ایراداتی می شود که شما را مجبور به تعمیر سرخانه خواهند کرد. و باید برای تعمیر کمپرسور سردخانه خود از یک متخصص بهره بگیرید.

بیشتر بدانید:تفاوت کمپرسور زیر صفر و بالای صفر

وظیفه کمپرسور آن است که مایع مبرد را در چرخه خنک سازی به گردش درآورد. همچنین کمپرسور در سیستم سردخانه فشرده سازی گازی است که از طرف اواپراتور هدایت می شود و با عمل فشرده سازی این گاز، تقطیر در کندانسور انجام شود. همچنین هوای گرمی که از اوپراتور به درون سیستم می رود را در سیستم کندانسور به داخل محیط هدایت کند. بنابراین با ما همراه باشید تا موراد نیاز به تعمیر این سیستم مهم و حیاتی سردخانه را با یکدیگر مرور کنیم.

تعمیر کمپرسور

اگر کمپرسور شما لرزش و صدای بیش از حد دارد، این مشکل به علت مکانیکی و یا نفوذ مایع به درون کمپرسور ایجاد می شود. یادتان باشد که این مشکل یکی از علائم مهم بروز خرابی در کمپرسور است

تعمیر کمپرسور سردخانه

1- یخ زدن بدنه کمپرسور سردخانه

یخ زدن بدنه ی کمپرسور می تواند یکی از نشانه های برگشت مایع مبرد به محفظه کارتر باشد. البته در صورتی که با اندازه گیری پارامترهای سیستم سوپرهیت کافی مشاهده شد ولی در عین حال، بدنه کمپرسور یخ زدگی داشته باشد، مشکلی نمی باشد اما در صورت عدم وجود سوپرهیت این یخ زدگی نشانه ی خطرناکی است و باید سریعا به آن رسیدگی شود. در صورت عدم رسیدگی به این موضوع کمپرسور شما آسیب خواهد دید.

اگر کمپرسور شما در اثر این مورد دچار مشکل شد ،رفع این مشکل تخصص و دقت خاصی می طلبد و باید توسط متخصص تعمیر کمپرسور،تعمیرات اساسی انجام شود.

2- سوختن سیم پیج درون کمپرسور

از خرابی های رایج کمپرسور سردخانه ها که نیاز به بررسی و انجام تعمیرات دارد، سوختن سیم پیچ است. که علت اصلی آن مربوط به مشکل در مدار فرمان و نیز میزان قدرت کمپرسور است. علت دیگر سوختن سیم پیچ درون کمپرسور، وجود مشکلات مکانیکی است. عیب یابی این نوع مشکل نیازمند بررسی تخصصی و دقیق سیستم کمپرسور و اجزای آن می باشد.

3- لرزش و صدای زیاد کمپرسور

اگر کمپرسور شما لرزش و صدای بیش از حد دارد، این مشکل به علت مکانیکی و یا نفوذ مایع به درون کمپرسور ایجاد می شود. یادتان باشد که این مشکل یکی از علائم مهم بروز خرابی در کمپرسور است.

در صورت شنیدن صدای غیر عادی از کمپرسور، ابتدا آن را باید خاموش کنید و به دنبال علت یابی و رفع آن باشید. زیرا در چنین حالتی در صورت عدم تعمیر کمپرسور، خسارات بیشتری به بار می آید.

4- آلودگی

یکی از مشکلات مربوط به خرابی کمپرسور سردخانه آلودگی است. آلودگی به هر ماده یا مواد خارجی به جز مبرد و روغن کمپرسور است ، که می تواند باعث ایجاد آسیب شوند. همچنین باعث واکنش های شیمیایی یا شکستن شیمیایی ساختار روغن در سیستم می شود. در زیر به برخی از این آلودگی ها اشاره می کنیم:

  1. آب
  2. رطوبت
  3. هوا
  4. گازهای غیر قابل تقطیر
  5. ذرات مس، آهن یا آلومینیوم
  6. اکسیدهای مس و آهن
  7. مواد باقی مانده از جوشکاری
  8. کلراید آهن و مس

5- مشکلات الکتریکال

مشکلات الکتریکال می تواند باعث خرابی کمپرسور شود. در کمپرسورهای 3 فاز، خرابی کمپرسور می تواند ناشی از نابالانسی جریان و ولتاژ باشد. این دو مشکل باعث افزایش دما و کاهش عمر کمپرسور می شود

علت کار نکردن کمپرسور

کارکرد بیش از حد کمپرسور می­تواند به علت ایراد ترموستات، بار سرمایی تحمیلی زیاد، یخ زدگی کویل اواپراتور و یا ناکارآمدی کمپرسور باشد

6- کمپرسور کار نمی کند
خرابی کمپرسور، قطعی جریان برق، و یا اختلالات ناشی از تنظیمات نادرست ترموستات و یا کنترلرهای فشار بالا و پایین کمپرسور می­توانند از دلایل احتمالی آن باشند.

7- کمپرسور استارت می­خورد ولی زود خاموش می­شود

اختلالات الکتریکی و مکانیکی مثل سوختن فیوز، بالا بودن افت ولتاژ و ایراد در خازن، داغ شدن کمپرسور در اثر داغ بودن گاز برگشتی به آن، معیوب بودن کمپرسور یا گریپاژ پیستون و بلبرینگ و یا قطع کارکرد توسط های پرشر یا آورلود (Overload) باعث می شود که کمپرسور استارت بخورد اما زود خاموش شود.

8- کمپرسور یکسره کار می­کند

کارکرد بیش از حد کمپرسور می­تواند به علت ایراد ترموستات، بار سرمایی تحمیلی زیاد، یخ زدگی کویل اواپراتور و یا ناکارآمدی کمپرسور باشد.

بیشتر بدانید:علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

نکاتی مهم برای پیشگیری از تعمیر کمپرسور سردخانه

  • کمک گرفتن از اپراتور ها و سرویس کارهای مجرب و متخصص در این زمینه
  • طراحی و محاسبات سیستم های برودتی را به افراد و شرکت های متخصص بسپاریم
  • کلیه قطعات لازم در مدار های برودتی را به صورت صحیح و بر حسب نیاز نصب کنیم (مانند:مایع شکن- روغن جدا کن – فیلتر ها و غیره …)
  • نصب الزامی و صحیح تمامی کنترل های ایمنی(مانند: کنترل فشار روغن – کنترل فشار گاز – کنترل دما و غیره…)
  • جمع آوری و نصب تابلو برق استاندارد با تمام موارد ایمنی برای اوپراتور و دستگاه ( مانند: بیمتال- کنترل فاز- کلید های اتومات حفاظت شخص و غیره…)
  • استفاده از قطعات مکانیکی و برقی نوع مرغوب و فابریک
  • در صورت مشاهده کوچکترین مشکل با افراد متخصص مشاوره کرده و از انجام کارهای خودسرانه خودداری نماییم . تا با کوچکترین مشکل باعث ایجاد صدمات بزرگتر و خسارات بیشتر نشوید.

همانطور که می دانیم کمپرسور از اجزای مهم و حیاتی سردخانه می باشد. اکثر مشکلات ناشی از طراحی نادرست مدار های سیستم های برودتی و همچنین اشتباهات و نداشتن تخصص سرویس کار است که می تواند مشکلات متعددی را برای دستگاه به همراه داشته باشد. مشکلاتی مانند یخ زدن بدنه کمپرسور، کار نکردن آن، آلودگی ، لرزش و صدای زیاد و …. از جمله موارد نیاز به تعمیر کمپرسور می باشد.

تهران سرویس با داشتن تجربه طولانی در امر تعمیر و سرویس سردخانه ها و سایر سیستم ها و تجهیزات برودتی مفتخر به خدمت رسانی به شما عزیزان است. در صورت نیاز به سرویس های دوره ای بررسی و تعمیر هرگونه خرابی در سردخانه خود با متخصصان قابل اعتماد ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top