skip to Main Content

بررسی علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال چیست؟ حتما تاکنون با این صحنه مواجه شده اید که پس از باز کردن درب یخچال شاهد مواد غذایی یخ زده در آن بوده اید. اگرچه  یخ زدن مواد غذایی به معنای فساد و خراب شدن آنها نمی باشد، اما قطعاً طعم و مزه اصلی آنها تغییر می کند. این اتفاق به خصوص برای میوه ها و سبزیجات اتفاق می افتد، زیرا دارای مقدار فراوانی آب می باشند. علاوه بر طعم و مزه انجماد، بافت مواد غذایی را نیز تغییر می دهد.

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

برای یخ زدن مواد غذایی در یخچال علل مختلفی وجود دارد که در حالت اول ناشی از نقص فنی یخچال نیست و تنها با دستکاری تنظیمات یخچال و همچنین تنظیم میزان مواد غذایی بارگیری شده و محل قرارگیری آنها قابل برطرف شدن است.

 اما در حالت دوم که یخ زدن مواد غذایی در یخچال ناشی از نقص فنی است قضیه فرق می کند. در این شرایط حتماً از یک کارشناس حرفه‌ای و مجرب برای عیب یابی و تعمیر یخچال خود کمک بگیرید. اما از کجا بفهمیم که یخچال ما دچار نقص فنی شده است؟ ما در این مقاله از تهران سرویس مهمترین عواملی نقص فنی که منجر به یخ زدگی مواد غذایی می شود را بررسی کرده ایم.

بیشتر بدانید: علت برفک زدن یخچال بدون برفک یا نوفراست

برهم خوردن تنظیمات دما

دمای نامناسب یخچال ساده ترین علت یخ زدن مواد غذایی است. مواردی اتفاق می‌افتد که ترموستات ممکن است به صورت تصادفی تکان خورده و در نتیجه دمای آن تغییر کرده باشد. در اینگونه موارد به راحتی می توان ترموستات یخچال و در نتیجه دمای آن را را تنظیم نمود.

 

خرابی ترموستات

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

اگر دمای یخچال را به درستی تنظیم کرده باشید اما باز هم شاهد یخ زدن مواد غذایی در یخچال هستید علت آن می تواند مربوط به خرابی ترموستات یخچال باشد.

برای اطمینان از این قضیه می توان از یک آزمایش ساده کمک بگیرید. ابتدا دمای یخچال خود را بالا یا پایین کنید. سپس یک دماسنج را درون یک فنجان آب  گذاشته و فنجان را روی یکی از قفسه های یخچال قرار دهید. درب یخچال را ببندید و پس از گذشت مدت زمان ۶ ساعت فنجان را بیرون بیاورید. اگر دمای نشان داده شده توسط دماسنج با تغییرات ایجاد شده در ترموستات یخچال مطابقت نداشته باشد، حدس شما درست است و ترموستات دچار مشکل شده است که باید توسط تعمیرکار بررسی شود.

 

چسبیدن مواد غذایی به دریچه یخچال

در پشت یخچال دریچه ای وجود دارد که هوای سرد تولید شده را به درون کابین یخچال هدایت می کند. همواره از فاصله قرار گیری مواد غذایی نسبت به این دریچه اطمینان پیدا کنید. چون در صورت مجاورت مواد غذایی با این دریچه احتمال یخ زدگی آنها بالا است.

 

خاموش نشدن کمپرسور

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

سومین علت مهم برای یخ زدن مواد غذایی در یخچال خرابی کمپرسور است. به طور معمول کمپرسور  به طور اتومات در فواصل زمانی خاموش و روشن می شود. اگر کمپرسور یکسره و به طور مداوم کار کند سرمای بیش از حد تولید شده باعث یخ زدن مواد غذایی می‌شود. کمپرسور قلب یخچال است و تعمیر آن از حساسیت بالایی برخوردار است. در این گونه موارد حتماً از یک کارشناس مجرب و حرفه ای برای بررسی عملکرد کمپرسور یخچال خود کمک بگیرید.

 

مسدود شدن دریچه یخچال

یخ زدن مواد غذایی به خصوص در مورد یخچال فریزر ها اتفاق می افتد. در این تجهیزات هوای سرد تولید شده توسط دریچه هایی خاص از فریزر وارد کابین یخچال شده و سپس از آن خارج می شود. دما و رطوبت نامتعارف درون یخچال باعث یخ زدگی دریچه خروجی یخچال و مسدود شدن آن شود. این به معنای تولید سرمای بیش از حد در یخچال و یخ زدن مواد غذایی است.

 

روشن بودن یخساز یخچال

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

اگر یخساز یخچال شما روشن است، اتصال شلنگ آب به آن را بررسی کنید. در غیر این صورت یخساز به فعالیت خود برای تولید یخ ادامه می دهد. اما از آنجا که آبی برای تولید یخ وجود ندارد صدای وزوز مانندی از آن تولید می شود. علاوه بر صدا، این اتفاق می تواند باعث سرد شدن بیش از حد یخچال فریزر و یخ مواد غذایی شود. پس حتما اتصال شلنگ آب به یخ ساز را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: علت داغ شدن موتور یخچال فریزر و راه حل این مشکل

رفع مشکل یخ زدن مواد غذایی در یخچال

اگر اخیراً با مشکل یخ زدن مواد غذایی در یخچال خود مواجه شده اید بهتر است در اسرع وقت از یک تعمیرکار حرفه ای برای عیب یابی یخچال خود کمک بگیرید. امروزه با توجه به قیمت بالای لوازم برقی خانگی خرید مجدد آنها غیرمنطقی است. بنابراین تعمیر حرفه ای و تضمینی لوازم آشپزخانه توسط افراد متخصص اهمیت زیادی دارد.

تهران سرویس مرکز تخصصی سرویس‌دهی، عیب یابی و تعمیر انواع لوازم و تجهیزات سرمایشی چون سردخانه های صنعتی، یخچال فریزرهای خانگی، چیلر و کولرهای گازی است. خدمت رسانی در اسرع وقت به همراه رفع کامل نقص فنی تجهیزات توسط تهران سرویس تضمینی است. برای ارتباط با شماره های درج شده در وب سایت تهران سرویس تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top