skip to Main Content

بررسی علت یکسره کار کردن یخچال

یکسره کار کردن یخچال یکی از مشکلات شایع در اغلب یخچال فریزر های خانگی است. در واقع این وسیله به گونه ای طراحی شده است که برای افزایش  دوام و کاهش استهلاک موتور یخچال، به صورت خودکار مدت زمانی را خاموش کرده و پس از استراحت و خنک شدن مجدد به صورت اتومات روشن شود.

کارکرد اتومات یخچال بستگی به برند آن دارد. اما به طور کلی در اکثر یخچال فریزرها در شرایطی که درب یخچال به دفعات زیاد باز و بسته شود، به دلیل خروج سرماT یخچال هر 10 دقیقه یک بار به مدت 15 تا 20 دقیقه بطور یکسره کار می کند.

اما در  حالت نرمال که تعداد دفعات باز و بسته شدن یخچال زیاد نیست فرض بر این است که یخچال ۳۰ دقیقه به طور مداوم کار کند و سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه استراحت کند. اما اگر یخچال شما در طی 24 ساعت حتی یکبار هم خاموش نشده است آن را یک مشکل جدی تلقی کنید. در این مقاله تمامی علت هایی که منجر به یکسره کار کردن یخچال می‌شود بررسی شده است.

 

خرابی کمپرسور یخچال 

یکسره کار کردن یخچال

مهمترین علت یکسره کار کردن یخچال ها خرابی کمپرسور یخچال است. در این حالت کمپرسور یخچال به طور مداوم کار می کند اما یخچال سرمایی تولید نمی کند. در اینصورت لازم است تا کمپرسور تعویض شود. البته بایستی پیش از آن مقدار گاز یخچال بررسی شود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

 

 خراب شدن ترموستات یخچال

یکسره کار کردن یخچال

زمانی که ترموستات یخچال خراب شده باشد نمی تواند دمای درون یخچال را به درستی تشخیص دهد. پس یخچال بیکسره کار می کند تا با تولید سرما افت دمای یخچال جبران شود. این حالت اغلب در یخچال های قدیمی که دما توسط ترموستات تنظیم می شود اتفاق می‌افتد. در یخچال فریزر های جدید ترموستات وجود ندارد و دما به صورت دیجیتال تنظیم می شود.

 

 خرابی قطعات دیفراست

 قطعات دیفراست شامل اواپراتور، هیتر یا المنت، تایمر دیفراست، سنسور، ترمودیسک و ترموفیوز است. خرابی هر یک از این قطعات باعث می‌شود تا یخچال به صورت یکسره کار کند. برای مثال خراب شدن هیتر یا المنت باعث می شود تا برفک تشکیل شده در اطراف لوله های اواپراتور آب نشود و در نتیجه یخچال بدون تولید سرما یکسره کار کند. همچنین خراب شدن سنسور باعث می شود تا یخچال با عدم تشخیص دمای صحیح نتواند به صورت اتومات خاموش کند.

بیشتر بدانید: علت داغ شدن موتور یخچال فریزر

 خراب شدن فن های یخچال

یکسره کار کردن یخچال

هر یک از قطعات کمپرسور و کندانسور دارای فن های مخصوص به خود می باشند. همچنین در داخل یخچال فریزر نیز یک فن تعبیه شده است. خرابی هر یک از این فن هاعلت عدم کارکرد اتومات یخچال و سرما سازی مطلوب است. برای اطمینان از سالم بودن فن های یخچال کافی است تا فن های تعبیه شده در پشت یخچال را بررسی کنید. برای چک کردن فن داخل یخچال و فریزر کاور دستگاه باید باز شود اما بدون باز کردن کاور شنیدن سرو صدای زیاد به معنای خراب بودن فن است.

 

کم بودن گاز یخچال

سرمای تولید شده در یخچال به دلیل گردش مبرد (گاز مخصوص یخچال) و انتقال حرارت میان قسمت های مختلف آن است.  در یخچالهای قدیمی از گازهای R134 و در یخچال های جدید ساید بای ساید از گاز R600 استفاده می‌شود. زمانی که یخچال دچار نشتی شده باشد به علت خروج گاز و کمبود مبرد، یخچال به طور یکسره کار می کند تا دما درون کابین را به دمای تنظیم شده برساند. نشتی گاز به مرور زمان برای تمامی یخچال فریزرها اتفاق می افتد.

 

 باز و بسته کردن زیاد درب یخچال

یکسره کار کردن یخچال

اگر دفعات باز و بسته کردن درب یخچال زیاد باشد سرمای زیادی از فضای کابین یخچال خارج می شود. در نتیجه یخچال برای جبران افت سرما به طور مداوم کار می کند.

 

سرویس دهی یخچال

کلیه یخچال ها بایستی به  صورت دوره ای و هر شش ماه تا یک سال یکبار توسط کارشناسان مجرب بررسی شوند. در این سرویس دهی کلیه نواقص فنی و همچنین وضعیت کارکرد قطعات یخچال بررسی می شود. تمیز کردن لوله های کمپرسور و کندانسور، برفک و گرد و خاک یخچال نیز از دیگر کارهایی است که طی سرویس‌ دهی انجام می شود.

 

 خراب شدن لاستیک دور درب یخچال

یکسره کار کردن یخچال

درصورتیکه لاستیک دور درب یخچال دفرمه و در نقاطی دچار بریدگی شده باشد، باعث می‌شود تا درب یخچال محکم بسته نشود و در نتیجه هوای سرد درون یخچال به محیط خارج نشت کند. پس یخچال فریزر به صورت مداوم کار می‌کند تا سرمای از دست رفته جبران شود.

 

خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه

برد الکترونیکی یخچال قطعه ای بسیار حساس درون آن است. اگر این قطعه خراب شود  قادر به تشخیص دمای داخل یخچال نخواهد بود و در نتیجه دستوری برای خاموش کردن اتومات یخچال صادر نمی شود.  نتیجه آن کار کردن یکسره یخچال است. خوشبختانه برد الکترونیکی در صورت خراب شدن قابل تعمیر است و نیاز به تعویض ندارد.

 

 رفع مشکل یکسره کار کردن یخچال

یکسره کار کردن یخچال

 در این مطلب تمامی عواملی که باعث یکسره کار کردن یخچال می شود، توضیح داده شد. در اغلب این موارد عدم کارکرد اتومات به علت نقص فنی یخچال است که نیازمند بررسی و عیب یابی توسط یک تعمیرکار حرفه ای است.

اگر در زمینه تعمیر قطعات یخچال شناخت کافی ندارید به هیچ عنوان نسبت به باز کردن قطعات یخچال و همچنین ارزیابی آنها اقدام نکنید. در بسیاری از موارد تعمیر یخچال توسط افراد غیر حرفه ای باعث وارد آمدن آسیب های جدی و از کار افتادن وسیله می شود. 

تهران سرویس مرکز تخصصی تعمیر، عیب یابی و سرویس دهی انواع تجهیزات سرمایش خانگی و صنعتی است که در زمینه رفع تمامی نواقص فنی این تجهیزات دارای تجربه و سابقه فعالیت بالا می باشد. اگر نیاز به تعمیر وسایل سرمایشی خود را دارید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت به مشکل شما رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top