skip to Main Content

چیلر تراکمی چیست؟

این روزها در بسیاری از ساختمان ها از سیستم سرمایشی چیلر استفاده می شود. اگر ساختمان شماهم مجهز به چنین سیستمی است ممکن است اصطلاح چیلر تراکمی را شنیده باشید. در غیر این صورت با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی راجب نحوه عملکرد چیلرها بدست می آورید. زیرا سرویس دهی و تعمیر این دستگاه ها نیازمند شناخت اجزا و قطعات آنها است.

 

چیلر

چیلر تراکمی

چیلر دستگاهی است که با استفاده از عملیات تقطیر و تبخیر یک مبرد در حال گردش، حرارت را از یک نقطه دستگاه به نقطه ای دیگر انتقال می دهد. این فرآیند به صورت یک چرخه مدام در حال تکرار است. وظیفه اصلی چیلر خنک سازی آب است تا از این آب سرد در مصارف صنعتی و یا سرمایش هوای ساختمان ها استفاده شود.

در سیستم های هواساز، چیلر آب را خنک می کند، سپس با استفاده از پمپ و از طریق لوله کشی آن را به دستگاه های هواساز و یا فن کویل ها منتقل می کند. در فن کویل ها آب سرد دمای کویل ها را که از جنس مس هستند به شدت پایین می آورد. هوا دمیده به کویل ها نیز گرمای خود را طی این تماس به آب درون کویل منتقل کرده و هوا خنک می شود.

در مصارف صنعتی نیز آب سرد می تواند به عنوان آب خنک کننده دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بیشتر بدانید: رایج ترین مشکلات سردخانه های صنعتی

 

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی

چیلر به لحاظ وجود کمپرسور و یا نبود آن در سیستم به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شود. به چیلرهای تراکمی چیلر برقی نیز گفته می شود زیرا کمپرسور موجود در سیستم با برق کار می کند. از سویی دیگر به چیلرهای جذبی چیلر گازی می گویند زیرا بجای کمپرسور از شعله گاز استفاده می کند.

 

ساختار چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

سیستم چیلر تراکمی شامل قسمت های کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط و مقداری مبرد است. مبرد مورد استفاده در اغلب چیلرهای تراکمی HCFC و CFC است و در سیستم مدام در حال تغییر فاز است.

مکانیسم عملکرد چیلر تراکمی به این صورت است که مبرد در فاز گازی شکل وارد کمپرسور می شود. کمپرسور با فشرده سازی مبرد دما و فشار آن را افزایش می دهد. لوله های انتقال دهنده، مبرد را به کندانسور منتقل می کنند.

در کندانسور گرمای مبرد گرفته شده و به شکل مایع در می آید. پس از آن شیر انبساط با منبسط کردن مبرد فشار آن را کاهش می دهد و حدود 25 درصد از مبرد از فاز مایع به فاز گاز تغییر شکل می دهد.

در اواپراتور مخلوط گاز و مایع مبرد وارد لوله هایی می شود که اطراف آن آب جریان دارد. در این شرایط مبرد با گرفتن حرارت از آب تبخیر شده و بطور کامل وارد فاز گازی می شود. آب سرد شده برای مصرف وارد دستگاه های سرمایشی می شود و مبرد نیز دوباره به کمپرسور باز می گردد.

 

انواع چیلر تراکمی

برای چیلرهای تراکمی تقسیم بندی های متفاوتی وجود دارد:

  • بر اساس نوع کمپرسور: چیلر سانتریفیوژی، چیلر رفت و برگشتی و چیلر اسکرو و اسکرال
  • بر اساس نوع کندانسور: چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک
  • بر اساس نوع اواپراتور: چیلرهای فن کویل دار یا پکیج های سقفی
  • بر اساس نوع شیر انبساط: چیلر سرد و چیلر مجهز به سیستم هیت پمپ

 

کاربرد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

همانطور که گفتیم چیلرهای تراکمی در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها و یا خنک سازی دستگاه ها در صنایع غذایی، داروسازی، پلاستیک، شیمیایی، ابزار سازی و غیره  استفاده می شوند.

پیدایش نقص فنی در چیلرها دلایل مختلفی دارد. هر یک از اجزا سیستم اگر به درستی کار خود را انجام ندهند در بازده نهایی و عملکرد دستگاه تاثیر گذار است. سرویسی دهی و تعمیر این دستگاه ها را باید به افراد مجرب و حرفه ای واگذار کنید. یکی از بهترین مراکز خدماتی برای تعمیر مبرد ها، تهران سرویس است که در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل شما اقدام می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top