skip to Main Content

معرفی دستگاه یخساز و طرز کار آن

 دستگاه یخساز وسیله ای سرمایشی است که کارایی آن بطور اختصاصی تولید و نگهداری یخ می باشد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود فریزر چه نیازی به این دستگاه است؟

دستگاه یخساز

در گذشته از یخ  تنها برای حفظ مواد غذایی، جلوگیری از فساد آن ها و خنک نمودن آب استفاده می شد و یا اینکه در حوزه پزشکی برای مواردی چون کاهش تب بیماران مورد استفاده قرار می گرفت. از طرف دیگر به دلیل نبود دستگاه های تولید کننده یخ دسترسی به آن محدود و امکان نگهداری یخ وجود نداشت. با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دستگاه های سرما ساز امکان استفاده همگان از یخ فراهم شد.

 اما امروزه افزایش جمعیت و توسعه صنایع مختلف باعث شده است تا  میزان نیاز به یخ افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که دستگاه های یخساز ساخته شده اند در ادامه مطلب با طرز کار این دستگاه و همچنین کاربردهای آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

دستگاه یخ ساز چیست؟

دستگاه یخساز

دستگاه یخ ساز در واقع یک دستگاه صنعتی است که با انتقال آب ورودی به سیستم تبرید آن را به یخ تبدیل می کند. یخ تولیدی می تواند در شکل های مختلفی چون پولکی، قالبی، پودری، یخ خرد و یا حبه ای باشد. پس از تولید، یخ درون محفظه ای که در دستگاه تعبیه شده است نگهداری می شود. به دلیل آنکه این یخ برای مصارف انسانی مورد استفاده قرار می گیرد بایستی با رعایت نکات بهداشتی تولید و نگهداری شود. به این معنی که حتماً بایستی از آب تصفیه و قابل آشامیدن برای تولید یخ استفاده شود و نگهداری و برداشت یخ نیز در شرایط کاملاً بهداشتی صورت گیرد.

 

انواع یخساز صنعتی

دستگاه یخساز باید بتواند یخ را مطابق با استانداردهای تعریف شده تولید نماید. استانداردهای مربوط به تولید یخ در دو حوزه زیر قرار می گیرد:

  •  استانداردهای مصرف و کیفیت ساخت
  •  استانداردهای صنایع غذایی

دستگاه یخساز

  بر همین اساس است که یخ ساز ها به سه دسته یخسازهای پولکی، قالبی و بهداشتی تقسیم بندی می شود. یخسازهای پولکی یخ را به صورت سکه های بسیار نازک تولید می کنند. کاربرد آنها بیشتر در مراکز تولید کننده پروتئین نظیر کشتارگاه ها و کارخانجات تولید کننده سوسیس و کالباس، لنج های ماهیگیری و فروشگاه های ماهی و گوشت است. مزیت این مدل یخ توانایی سرد نمودن سریع آب و مواد غذایی مختلف است. زیرا سطح تماس یخ با موادی که در مجاورت آن قرار دارد، بیشتر است.

 

دلایل استفاده از دستگاه یخساز صنعتی

استفاده از این دستگاه بطور اختصاصی برای تولید یخ باعث می شود تا در درجه اول در هزینه های مصرف برق و انرژی صرفه جویی شود.

از طرف دیگر بهداشت استفاده از این دستگاه بالاتر از حالتی است که یخ توسط فریزری تولید شود که در آن اقسام مواد غذایی منجمد نگهداری می شود.

مجزا شدن یخساز از فریزر راندمان و نظم محیط کار را بالاتر می برد. زیرا دستگاه تنها برای تولید یخ طراحی شده، بدین معنی که انرژی دستگاه تنها صرف انجماد آب می شود نه مواد دیگر. پس سرعت تولید یخ بالا می رود و دستگاه برای برداشت مواد دیگر باز و بسته نمی شود.

دستگاه یخساز

این دستگاه به دلیل داشتن طراحی منحصر بفرد برای استفاده در محیط های مختلفی چون منزل، رستوران ها، هتل ها، صنایع مختلفی چون غذایی، شیلات و … سازگاری دارد.

 

اجزای تشکیل دهنده یخسازها

اجزای اصلی تشکیل دهنده یخ ساز ها کمپرسور و کندانسور است. کندانسور می تواند هوایی و یا آبی باشد. کندانسورهای هوایی به دلیل داشتن فن و کندانسورهای آبی با استفاده از برج خنک کننده عمل خنک سازی را انجام می دهند. کمپرسور، قلب یخساز است که وظیفه اصلی آن به حرکت در آوردن مبرد یا همان گاز فرئون در داخل لوله ها است.

 

تعمیرات دستگاه یخساز

یخساز نیز همانند سایر تجهیزات برقی در اثر کارکرد و استهلاک ممکن است دچار نقص فنی شود. در این صورت لازم است تا عیب یابی دستگاه توسط افراد حرفه ای و مجرب انجام گیرد. بنظر می رسد که دستگاه یخساز مکانیسم عملکرد ساده ای دارد اما  تعمیر قطعات آن کاری تخصصی است و در صورتی که به درستی انجام نشود ممکن است باعث از کار افتادن دستگاه و تحمیل هزینه های مضاعف گردد.

تهران سرویس از مراکز تخصصی تعمیر و سرویس دهی کلیه تجهیزات سرمایشی خانگی و صنعتی از جمله انواع مدل های دستگاه یخساز است. برای ارتباط با این مرکز می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top